Saturday, March 10, 2007

Ik vermoed....

Dag allemaal, (neen, niet het boekske)

Een kort berichtje nu, daar ik nog geen contact heb gehad na de trek en alleen vermoedens heb... dus.....

Ik vermoed dat onze 4 vrienden gisterenavond laat (9/3) in het "boterland" gearriveerd zijn, meer gedefineerd te Sonada, bij onze lieve vriend Tsering-la en familie. Een dezer dagen is het inpakken geblazen voor Marcus en Stan om richting Kathmandu terug te vliegen, daar nog even na te genieten, ev. wat inkopen te doen met het overgebleven zakgeld, en dan.... back to the Belgium-roots. We wensen ze in ieder geval een goede vlucht en een leuke aankomst hier!
p.s. ik heb reeds gehoord dat ze een goede escorte krijgen tot de luchthaven daar...


Voor mijn skeetebees Luc en vriend Dirk komt er weldra nog een maandje India (Boeddharoute) in zicht... dus ik hoop en wens een toffe verderzetting van de nu reeds geslaagde trip! Geniet nog even van de gastvrijheid en prachtige sfeer daar en we horen wel wanneer jullie verder trekken en waar jullie belanden....

Het wordt spannend nu.......
Groetjes, Sabine.

1 comment:

Sabine said...

Tijdens de kleurrijke mozaïek van hun Oosterse reis, even kijken wat zoal op hun Boeddha-pad ligt….

De belangrijkste gebeurtenissen in het leven van de Boeddha:

In India zijn dit de plaatsen:
Bodhgaya, waar hij de verlichting bereikte. Waar 2500 jaar geleden prins Siddharta Gautama of Sakyamuni (de wijze van Sakya’s) in meditatie ging aan de voet van de ficus religiosa - een pipal (vijgenboom) - en uiteindelijk de verlichting (bodhi) ontving, en alzo de Boeddha (de Verlichte) werd. Er heerst een rustige en zachte sfeer rond het Mahabodhi-heiligdom, met zijn 54 m hoge, piramidevormige toren, die boven de talrijke stupa’s uitsteekt. In het museum worden onderdelen van het gebeeldhouwde hek (de vedika) van de oude Ashoka-tempel bewaard.

Sarnath, waar hij begon met de verkondiging van zijn leer, Sarnath komt van de naam Saranganath, wat heerser van de herten betekent. Het verwijst naar een oud boeddhistisch verhaal waarin de bodhisattva een hert is en zijn leven opoffert aan de koning, als deze belooft de hinde, die hij gevangen had en van plan was te slachten, te laten gaan. De koning was zo onder de indruk van de hertenkoning dat hij het hertenpark liet aanleggen.

en Kushinagar, waar hij op tachtigjarige leeftijd ontsliep. In Kushinagara, het oude Kasia staat de 15 m hoge Stoepa van Ramabhar, op de plaats waar het lijk van Boeddha verbrand werd en zijn as in acht gelijke delen werd verdeeld. Hij trad hier in 483 op 80 jarige leeftijd tijdens zijn laatste meditatie het mahaparinirvana binnen. Hij stierf aan een voedselvergiftiging na zijn laatste maaltijd bij smid Chunda.

In Nepal ligt:

het plaatsje Lumbini. Daar is de Boeddha als de jonge Siddhartha geboren. Lumbini (Rupendehi), waar de historische Boeddha, als Siddhartha Gautama , prins van de Sakya’s, werd geboren omstreeks 563 v. Ch.
In de Tuin van Lumbini, waar Maya Devi onder een vijgenboom geboorte gaf aan de toekomstige Boeddha, vinden we een Ashoka-zuil om de geboorteplaats te merken en de Mayadevi Tempel, Rondom tempels en kloosters opgericht door verscheidene landen.

------

Vaishali, waar Boeddha graag verbleef, voor en na zijn Verlichting. De plaats is onder meer beroemd door de mooie concubine Amrapali, die aan Boeddha voedsel schonk. Spoedig daarna gaf Amrapali haar positie als koninklijke concubine op en werd een non en een groot verdediger van de boeddhistische orde. Etymologisch is haar naam afgeleid van twee Sanskriet woorden, amra (mango) en pali (bladeren) en betekent dus (een kind) van het mangobos. Zij werd zo genoemd omdat ze aan de voet van een mangoboom werd gevonden in de koninklijke tuinen van Vaishali.
Hier ook had één eeuw na zijn dood het Tweede Boeddhistisch Concilie plaats.

Rajgir (Rajagriha of “het Koninklijk Paleis”), hoofdstad van het Magadha-rijk tijdens het leven van Boeddha. De plaatselijke vorst, Bimbisara, was de eerste heerser die zich tot het Boeddhisme bekeerde. Boeddha hield van deze stad en kwam hier mediteren tijdens het regenseizoen («vassa») van juli tot oktober. Het Eerste Boeddhistisch Concilie, na de opname van Boeddha in het nirvana, werd in Rajgir gehouden in de Saptapanigrot.

Nalanda. Vanaf de Vde eeuw was deze stad een hoofdplaats van het Boeddhisme met zijn mahayana-universiteit. Van in 470, toen ze gesticht werd door een vorst van de Gupta-dynastie, tot aan de Moslim inval in 1199, kwamen meesters en leerlingen uit gans India, uit Tibet (tantristische invloed), China, Mongolië, Korea, Japan, Ceylon, Indonesië en uit Zuid-Oost Azië, bidden en studeren in deze universiteit- en kloosterstad. Uit deze periode blijven 8 kloosters, vihara’s, bewaard, verspreid langs een uitgestrekt voorplein.

-----

Aan het eind van zijn leven raadde de Boeddha zijn volgelingen een bezoek aan deze plaatsen aan. Ze verwijzen niet alleen naar de Boeddha, maar hangen ook samen met de levensloop van ieder van ons. Elk mens wordt immers geboren en heeft de mogelijkheid op een bepaald moment inzicht in de werkelijkheid te bereiken en dat met anderen te delen. Uiteindelijk zal eenieder ontslapen. Een respectvol bezoek aan deze plaatsen zal dan ook altijd intens worden beleefd!