Saturday, March 24, 2007

Meer over de toespraak in het hertenpark te Sarnath...

Voor diegenen die er iets meer willen over weten, here we go...

In de eerste toespraak die Boeddha hield in het hertenpark van Sarnath vertelde hij over de vier edele waarheden en het achtvoudig pad, dit zijn de belangrijkste richtlijnen van het Boeddhisme.

De vier edele waarheden:
1. Het lijden bestaat
2. Het lijden heeft een oorzaak
3. Er bestaat een manier om het lijden te beëindigen
4. De weg die het lijden kan beëindigen voert langs het achtvoudig pad

een andere versie van deze vier edele waarheden, die eigenlijk op hetzelfde neerkomen:

De vier edele waarheden over lijden zijn:
1. het leven is moeilijk
2. dat komt omdat we verlangen naar zaken die ons onmogelijk bevrediging kunnen geven en ons daaraan willen vasthouden
3. iedereen kan van moeilijkheden bevrijd worden
4. iedereen kan van moeilijkheden bevrijd worden door een mededogend leven te leiden dat gekenmerkt wordt door deugd, wijsheid en meditatie

Boeddhisten geloven in het levensrad of het rad van de wet, dat is de vicieuze cirkel van geboorte en wedergeboorte. De acht spaken in het rad herinneren de boeddhisten aan de regels van het achtvoudig pad. Dit pad leidt volgens Boeddha naar het einde van het lijden.

Het achtvoudig pad:
*De juiste inzichten: de vier edele waarheden begrijpen.
*De juiste gedachten: het afzien van begeerte, vriendelijkheid, niets of niemand kwetsen
*De juiste woorden: het spreken van de waarheid, op een vriendelijke en wijze manier.
*De juiste daden: niet stelen of bedriegen.
*Het juiste levensonderhoud: in het levensonderhoud kunnen voorzien op een manier dat er geen bloed vergoten wordt of anderen schade wordt toegebracht.
*De juiste inspanning: het aanmoedigen en ontwikkelen van een positieve gedachtegang.
*De juiste opmerkzaamheid: zich bewust zijn van gedachten en daden die de huidige en toekomstige wereld aantasten.
*De juiste concentratie: de staat van innerlijke vrede die ontstaat door de bewandeling van het achtvoudige pad.

Onthechting speelt in het Boeddhisme een grote rol, de boeddhist mag zich aan niets of niemand hechten. Men moet proberen los te komen van materiële zaken. Wanneer je nergens aan gehecht bent, kun je het niet verliezen, en kan het je dus geen leed bezorgen. Wanneer je nergens meer aan gehecht bent en zonder materiële dingen kunt leven, heb je de zin van het leven gevonden, en weet je waar het leven om draait.

Boeddhisten geloven tevens in reïncarnatie en wedergeboorte. Ieder mens dat sterft wordt weer opnieuw geboren. Je bent zelf maar een onderdeel van een hele kringloop. En alles wat je meemaakt is een reactie op de daden die je eerder gepleegd hebt.

In de leer van Boeddha worden alle ethische normen niet bepaald door een godheid of oerkracht die meer is dan de mensheid, maar door ons eigen handelen.
Het boeddhisme kan dus worden beschouwd als een combinatie van filosofie, religie en psychologie. Vooral op de mens zelf gericht, zodat de mens zichzelf een beter en vrediger mens kan voelen.

Het mahayana-boeddhisme, vooral het Tibetaans-boeddhisme, lijkt soms op een godsdienst, omdat het veel beelden, plechtigheden en riten kent (= godsdienstige gebruiken). Bij geboorte, huwelijk en overlijden worden bvb. heilige teksten opgezegd, of als iemand ziek is, kunnen de plechtigheden lang duren. Maar schijn bedriegt!

No comments: