Monday, March 12, 2007

Spandoeken, Paneer en TGV-verwennerij!

Tsja, ze zitten terug in Darjeeling ‘city’ en gaan sebiet hun tickets ophalen, die zouden rond 11u daar moeten zijn.
Dreulma is meegereden met de jeep-taxi of wel onze twee helden met haar, ’t is maar hoe ge het bekijkt hé! Vandaag gaat ze hier in Darjeeling meedoen aan een betoging van de vrouwenliga, de betoging is tegen de mishandeling van vrouwen in Tibet, wie weet komen ze, ze daar straks nog tegen met een spandoek. Of zouden we de TV binnenkort in de gaten moeten houden?
Vandaag zijn Dirk en Luc alleen op stap in Darjeeling, Tsering ging nog wat verder werken aan een tekstboek waar hij mee bezig is en zijn naam op de voor mij voorziene thangka schrijven; het is een witte Tara (een Dreulma dus) en het is eigenlijk een geschenk van Dreulma aan mij. Tof hé, er mag ook wel eens gezegd worden dat ik zelfs als ik er niet bij ben, toch verwend wordt hé en hoe! Amai! Zo’n lieve mensen!!!! soms niet te geloven!

Onze twee reizigers worden daar continu verwend met lekker eten, regelmatig zijn ze stevig overvoed, geloof ik…. Gisterenavond hebben ze paneer gefrituurd gegeten. Een paar weken geleden hadden ze met Losar in de tempel zoiets gekregen en Luc zei eens tegen Dreulma dat dat heel lekker was. Ze heeft dan aan Momo gevraagd wat dat eigenlijk was en heeft het nu voor hun speciaal zelf gemaakt, voor de eerste keer. Wat zijn ze daar echt verwend! Wat een gastvrijheid!!
Paneer ( je zegt panier, met een heel lange ie) is tofu met… Dus speciaal voor de kokerel-mensen: Je neemt twee plakjes tofu van een 3 à 4 mm dikte en doet daartussen een laagje geplette aardappel met ev. wat gemalen gebakken vlees bij, dit druk je goed samen. Dan wentel je dat in een mengeling van een beetje bloem, gemalen mais en wat melk ( = een papje) en dan bak je het goed bruin in de frituurpan. Heel-heel lekker. Luc dacht aan mij tijdens het eten ervan…. Ik denk dat me dit nog te wachten staat bij thuiskomst, ;-))
Kwestie om de sfeer wat over te brengen of te onderhouden, met een maandje verder in ons Belgenlandje….

Gisteren late namiddag, tussen 15u30 en 17u zijn ze in het klooster van Kalu Rinpoche (waar Lama Karta verblijft en tante Martha) een pudja gaan doen, eerst een soort Chenrezig pudja en dan een Mahakala, de Mahakala gelijkt heel veel op de onze, alleen worden er veel stukjes herhaalt en gaat het in TGV-versie. (Waar heb ik dat nog meegemaakt? , Ladakh denk ik…ja, Lamayuru ! Daar was het ! Ginds ging ik ook eens ... volgen, met mijn mini- reis- pudja- versie uitgestalt op mijn schoot…. Oeps, was die rap terug opgeborgen,…. Nog rapper dan die TGV, maar wat een energie is er dan te voelen, gewoonweg door aandachtig aanwezig te zijn.

Ze gingen nog wat rondneuzen, vertelden ze algauw vooraleer het internet te sluiten en dan achter hun tickets.
Misschien zijn ze Dreulma wel ergens met een spandoek tegenkomen??? We horen het de volgende keer wel…… Tot tot en droom zacht…….. Sabine.

No comments: