Thursday, March 29, 2007

Kusinagar, wat wil je weten...



Kushinagara (ook wel Kusinagar ) is gesitueerd vlakbij de plaats Kasia in de provincie Uttar Pradesh, 52 km van Gorakpur, in het noorden van India. Deze deelstaat is een van de armste en tevens de deelstaat met het hoogste bevolkingsaantal ter wereld. De verschillen tussen ontwikkeling van mannen en vrouwen zijn nog zeer groot, maar beginnen toch stillekes aan kleiner te worden.

Kushinagara was in zeer vroegere tijden het voornaamste centrum van het Malla koninkrijk in het antiek India. Later stond het bekend als de plaats waar de Boeddha overleed en het Parinirvana bereikte. De precieze locatie is nabij de Hiranyavati rivier. Gautama Boeddha werd hier ook gecremeerd en zijn relikwieen werden verdeeld tussen 8 verschillende koninkrijken, en verspreidden zich zo vanuit Kushinagara over de rest van India. Veel van de ruïnes, stoepa's , ... zijn gebouwd in de periode tussen 3e eeuw voor Christus tot de 5e eeuw na Christus, toen het gebied relatief welvarend was. Ook de Mauryaanse koning Asoka heeft bijgedragen aan de gebouwen die in Kushinagara geconstrueerd zijn.

( Het Mauryaanse Rijk was het eerste grote rijk van India. Het bestond van 321tot 185 v. Chr. en werd geregeerd door de Mauryadynastie. In de hoogtijdagen overheerste het rijk vrijwel geheel het noorden en midden van India en gedeelten van Afghanistan en Pakistan.

Asoka de Grote was de heerser van het Mauryaanse Rijk van 268 tot 231 voor Christus. Na een bloederige en gewelddadige overwinning op een naburige staat kreeg hij spijt van het leed dat hij met deze oorlog anderen had aangedaan, en bekeerde zich tot het boeddhisme. De naam Asoka is Pali voor "vrij van zorgen". Asoka erfde en verenigde een enorm grondgebied, groter dan het huidige India.
Het huidige embleem van India :is tevens een weergave van de top van een van de pilaren van Koning Asoka, gevonden in Sarnath. Ook de vlag van India bevat een onderdeel van dezelfde pilaar. Koning Asoka liet deze pilaren op belangrijke plaatsen in zijn rijk neerzetten, met inscripties over het reiligeuze leven, zijn beleid als koning en over hervormingen die hij doorvoerde. De religieuze inscripties betreffen veelal praktische boeddhistische leringen, maar ook leringen van andere religies als het jaïnisme en het bhrahmanisme. In deze inscripties maande Koning Asoka zijn volk ook aan om religieuze tolerantie te praktiseren. )
Vanaf de 13e eeuw tot de 19e eeuw was Kushinagara een verlaten en vergeten plaats, als gevolg van het bijna compleet verdwijnen van het boeddhisme uit India. De Boeddha Tempel was bedekt met een 12 meter hoge laag stenen, en gelegen in een dik bos. In 1854 werd Kushinagara voor het eerst weer geassocieerd met de ruïnes in de huidige plaats Kasia. Sir Alexander Cunningham, vond in 1861 bewijs dat het huidige Kushinagara de plaats was waar de Boeddha overleed en het parinirvana behaalde.



Het Parinirvana is het fysiek overlijden en het definitief uiteenvallen van de vijf khandas van iemand die het nirvana behaald heeft (een Boeddha of een Arhat )

De vijf Skandhas, letterlijk: 'vijf hopen' of de vijf groepen van bestaan is een in het boeddhisme vaak voorkomende onderverdeling van de bestaansdelen of aspecten van de mens. Soms spreekt men ook wel van de 'vijf groepen waaraan gehecht wordt'

De vijf skandhas zijn:
1) materie of fysieke vorm. Hiertoe behoren het lichaam en externe objecten. Rupa omvat dus het gehele fysieke aspect van de werkelijkheid, niet slechts het menselijk lichaam.
2) gevoel of gevoelens. Deze gevoelens ontstaan door het contact van (een van) de zes gevoelsorganen met een (extern) object.
3) perceptie of voorstelling. Ook het geheugen speelt hier een rol, omdat percepties en het voorstellingsvermogen afhankelijk zijn van vroegere ervaringen.
4) intenties, ook wel gedachten. De bewuste of onbewuste intenties die het gedrag bepalen. Met gedrag wordt hier zowel mentaal en lichamelijk gedrag als spraak bedoeld.
5) bewustzijn of aandacht.

Al hetgeen waar mensen zich aan kunnen hechten (alles wat zich in de wereld of in het bewustzijn manifesteert, met uitzondering van nirvana), behoort tot een van deze 5 groepen van bestaan.

In het Nederlands betekent Parinirvana, compleet Nirvana.
Bij het overlijden van iemand die het Nirvana bereikt heeft vindt volgens het boeddhisme totale onthechting van de wereld plaats, en is men niet meer onderheving aan de resultaten van oud karma Er vindt ook geen wedergeboorte plaats. De Boeddha zei dat iemand die het Nirvana behaald heeft, nog steeds een rest of achterblijfsel heeft. Ook al is hij in zijn geest compleet onthecht, zijn geest en lichaam functioneren nog steeds in de wereld en zijn er tot op bepaalde hoogte nog steeds van afhankelijk. Bij het overlijden echter vallen de vijf skhandas (lichaam, gevoelens, voorstelling, intenties en bewustzijn) weg en pakt een Boeddha of Arhat geen nieuw leven op omdat hij niet gehecht is aan het leven. Ze laten aldus de vijf skhandhas definitief achter en behalen zo het compleet Nirvana (Parinirvana), zonder achterblijfsel. Normale mensen die nog aan het leven gehecht zijn pakken volgens het boeddhisme na hun dood een nieuw leven op en vervolgen zo hun bestaan in het samsara.
De Boeddha weigerde vragen te beantwoorden die gericht waren op waar een Arhat of Boeddha na hun overlijden heengaan, omdat deze vraag niet van toepassing is en slechts gemotiveerd wordt door metafysische speculatie. Hij beantwoordde de vraag wel soms met een wedervraag gebaseerd op de gelijkenis van Nirvana met een uitgedoofd vuur; "Waar gaat het vuur heen nadat het uitgedoofd is? Gaat het noord, zuid, oost of west?". Het correcte antwoord hierop is dat deze vraag niet van toepassing is en dat hij daarom niet beantwoord kan worden.

Tegenwoordig is Kushinagara een welbezochte pelgrimsplaats.

No comments: